آناندا کالا

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تیروئید در بارداری

تیروئید در بارداری

پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید در افراد باردار به راحتی از دست پزشکان می رود زیرا علائم آن بسیار شبیه به علائم بارداری “طبیعی” است. اما تشخیص و درمان مناسب برای مادر و کودک بسیار مهم است.زنان پنج تا هشت برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به اختلال تیروئید هستند. از هر هشت زن، یک زن در مقطعی از زندگی خود دچار اختلال تیروئید می شود. تیروئید می تواند و اغلب در زنان در دوران بارداری رخ می دهد، که این سوال واضح را مطرح می کند: آیا مشکلات تیروئید می تواند بر رشد کودک تأثیر بگذارد؟پاسخ مثبت است، و مادران باردار باید احتیاط بیشتری را برای اطمینان از کنترل میزان تیروئید در دوران بارداری انجام دهند. کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید، دو بیماری شایع تیروئید، به شدت با انواع متعدد بارداری و عوارض زایمان مرتبط هستند. خوشبختانه، با تشخیص و درمان زودهنگام، داروهایی وجود دارد که می‌توانید برای کنترل تیروئید خود بدون ایجاد خطری برای کودکتان استفاده کنید.

پرکاری تیروئید و بارداری

احساس خستگی، بدخلقی، درد و فراموشی می کنید؟ آیا شما در حال افزایش وزن، شکستن و تورم هستید؟ معلومه که تو هستی؛ تو باردار هستی! گرچه این علائم در بین زنان باردار شایع است، اما به ندرت می تواند نشانه هایی از اختلال تیروئید باشد. بنابراین چگونه پزشک می تواند تفاوت را تشخیص دهد؟اگر قبلاً هرگز به بیماری تیروئید مبتلا نشده اید اما علائم آن را تجربه می کنید (و به خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری تیروئید دارید)، پزشک یک آزمایش خون ساده انجام می دهد. خوشبختانه، اختلالات تیروئید با استفاده از دارو در دوران بارداری با خیال راحت قابل درمان است و خطراتی را برای شما یا کودک شما به حداقل می رساند.

اختلال تیروئید چیست؟

غده تیروئید، واقع در جلوی گردن دقیقاً زیر جعبه صدا، بخشی از سیستم غدد درون ریز است که تمام هورمون های بدن شما را تولید می کند. هورمون هایی که تیروئید شما ایجاد می کند، در تنظیم دما، وزن، سطح کلسترول و سایر عملکردهای اصلی بدن، نقشی اساسی در تنظیم سوخت و ساز بدن شما دارند.تولید هورمون های تیروئید، به نوبه خود، توسط سطح هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)  تولید شده توسط غده هیپوفیز (در مغز) تنظیم می شود. سطح هورمون های تیروئید در خون شما به طور طبیعی در طول روز در نوسان است. معمولاً غده هیپوفیز با ایجاد TSH کم و بیش پاسخ می دهد.کم کاری تیروئید (کم بودن هورمون تیروئید) می تواند باعث کند شدن بسیاری از عملکردهای بدن شود یا پرکاری تیروئید (مقدار زیاد هورمون تیروئید) باعث تسریع در بسیاری از عملکردهای بدن می شود.

پیشنهاد ما برای شما:  در دوران بارداری ممنوع!

تیروئید در بارداری

تیروئید چه می کند؟

غده تیروئید در جلوی گردن شما قرار دارد و به شکل پروانه ای در اطراف نای پیچیده می شود. تیروئید نقش مهمی در ساخت هورمون هایی دارد که به عملکرد بدن شما کمک می کند. سرعت متابولیسم بدن، کنترل ماهیچه ها، رشد مغز، حفظ استخوان و همچنین عملکرد قلب و گوارش را تنظیم می کند. برای حفظ تعادل بدن به طور مرتب این هورمون ها را ترشح می کند. مشکلات تیروئید ژنتیکی شناخته شده است، به طوری که ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد کم کاری تیروئید ناشی از ارث است.

آنها همچنین می توانند ناشی از جهش در ژن های خاصی باشند که در تولید هورمون های تیروئید نقش دارند.مشکلات تیروئید معمولاً زمانی شروع می شود که غده هورمون های بیش از حد یا خیلی کم تولید کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، می توان آن را به عنوان یک اختلال تیروئید تشخیص داد. اگر قبل از بارداری دچار اختلال تیروئید شوید، این یک بیماری از قبل موجود در نظر گرفته می شود. برخی از مادران در اولین بارداری یا بلافاصله پس از تولد دچار مشکلات تیروئید می شوند.

بارداری چه تاثیری بر سطح تیروئید دارد؟

وقتی انتظار دارید، دو هورمون بارداری که احتمالاً قبلاً کاملاً با آن ها آشنا شده اید، استروژن و گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) –  سطح هورمون تیروئید را افزایش می دهند.در سه ماهه اول، hCG  که مشابه TSH است، تولید هورمون های تیروئید را تحریک می کند. و در طول بارداری، افزایش سطح استروژن هورمونی تولید می کند که به انتقال هورمون های تیروئید در خون کمک می کند. در سه ماهه سوم، ممکن است حجم تیروئید ۱۰-۱۵ درصد بیشتر باشد. همه این ها طبیعی است.

به هر دو دلیل فوق و از آنجا که بسیاری از علائم بارداری طبیعی و اختلال تیروئید (مانند خستگی) مشابه هستند، تفسیر آزمایش تیروئید در مواقعی که انتظار دارید دشوارتر خواهد بود.و از آنجا که هورمون های تیروئید برای رشد سالم مغز و سیستم عصبی کودک شما بسیار مهم است، به ویژه در سه ماهه اول، قبل از این که تیروئید کودک رشد کند و او از نظر هورمون تیروئید کاملاً به شما اعتماد کند، درک فاکتورهای خطر از اهمیت بیشتری برخوردار است و علائم، بنابراین در صورت نیاز می توانید درمان کنید.

کم کاری تیروئید و بارداری

کم کاری تیروئید کمبود هورمون تیروئید تیروکسین به دلیل کم کاری غده تیروئید است. در دوران بارداری، این وضعیت که در حدود دو تا سه مورد از هر ۵۰۰ زن متوقع اتفاق می افتد معمولاً به علت بیماری هاشیموتو، یک اختلال خود ایمنی ایجاد می شود که باعث التهاب مزمن غده تیروئید می شود و توانایی تولید هورمون را مختل می کند.زنانی که در گذشته مبتلا به کم کاری تیروئید تشخیص داده شده اند و کسانی که سابقه خانوادگی اختلالات تیروئید دارند، بیشترین خطر ابتلا به این بیماری در دوران بارداری را دارند.هورمون های تیروئید شما برای رشد طبیعی مغز و سیستم عصبی کودک حیاتی است این بدان معناست که نوزادانی که در سه ماهه اول مقدار کافی از این هورمون ها را دریافت نمی کنند، زمانی که به منبع مادر وابسته باشند، می توانند با مشکلات رشد عصبی به دنیا بیایند.

پیشنهاد ما برای شما:  لباس مجلسی پلاس سایز

علائم کم کاری تیروئید در بارداری

  • خستگی مفرط
  • احساس سرما
  • از دست دادن حافظه
  • درد و گرفتگی عضلات
  • بالاتر از حد متوسط ​​افزایش وزن
  • مشکلات پوستی
  • ریزش مو
  • تورم (به خصوص دست و پا)
  • یبوست

خطرات کم کاری تیروئید در دوران بارداری

در صورت عدم درمان، کم کاری تیروئید در دوران بارداری می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تولد زودرس
  • پره اکلامپسی (افزایش شدید فشار خون)
  • سقط جنین
  • وزن کم هنگام تولد
  • کم خونی برای مادر
  • مرده زایی
  • به ندرت، نارسایی احتقانی قلب برای مادر

پزشک شما درباره علائمی که شما تجربه کرده اید بحث کرده و سپس آزمایش خون را برای بررسی میزان TSH و T4 ( هورمون تیروئید) انجام می دهد.

درمان کم کاری تیروئید در دوران بارداری

پزشک هورمون مصنوعی به نام لووتیروکسین برای شما تجویز می کند که نه تنها در دوران بارداری ایمن نیست، بلکه برای شما و کودک شما حیاتی است. با متخصص غدد و متخصص زنان و زایمانکار کنید تا دوز مناسب شما را تعیین کند. اگر کم کاری تیروئید قبلی داشته اید، احتمالاً لازم است که سطح شما را افزایش دهند، زیرا بدن در حالت رشد کودک به هورمون های تیروئید بیشتری نیاز دارد.در دوران بارداری و پس از زایمان، هر شش تا هشت هفته سطح هورمون تیروئید شما کنترل می شود تا ببینید آیا دوز شما نیاز به تنظیم بیشتری دارد یا خیر.

علاوه بر دارو، حتما یک رژیم غذایی متعادل و سالم مصرف کنید و یک ویتامین قبل از تولد مصرف کنید. به احتمال زیاد پزشک همچنین در طی بارداری مکمل ۱۵۰ میکروگرم (میکروگرم) ید در روز (اگر در ویتامین قبل از تولد آن مقدار زیادی وجود نداشته باشد) پیشنهاد خواهد کرد، زیرا ید برای سلامت تیروئید مهم است. ید را در غذاهای دریایی و نمک ید دار پیدا خواهید کرد، بنابراین آن را بیش از نمک دریا انتخاب کنید.

پرکاری تیروئید و بارداری

تیروئید در بارداری

پرکاری تیروئید زمانی است که غده پرکار بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. طبق پژوهش های اخیر، این وضعیت تقریباً از هر ۱۰۰۰ حاملگی یک تا چهار است. پرکاری تیروئید معمولاً به علت بیماری گریوز (یک اختلال خود ایمنی) در مادران متوقف ایجاد می شود، جایی که سیستم ایمنی بدن آنتی بادی به نام ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید (TSI) ایجاد می کند که باعث می شود تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. به ندرت، پرکاری تیروئید در دوران بارداری با هایپرمیزیس گراویداروم (حالت تهوع و استفراغ شدید) در ارتباط است، زیرا هر دو بیماری توسط سطح بالاتر hCG ایجاد می شوند.

پیشنهاد ما برای شما:  مسافرت در دوران بارداری

علائم پرکاری تیروئید در بارداری

در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب نامنظم یا افزایش یافته است
  • خستگی
  • عصبی بودن
  • حالت تهوع یا استفراغ شدید
  • مشکل خواب
  • کاهش وزن یا کاهش وزن کمتر از یک بارداری “معمولی”

اگر قبلاً به بیماری گریوز مبتلا شده باشید، در سه ماهه دوم و سوم ممکن است در واقع شاهد بهبود و حتی بهبود علائم باشید، زیرا بدن سیستم ایمنی بدن را در دوران بارداری سرکوب می کند. و اگر وضعیت شما به هایپرمزیس گراویداروم مرتبط باشد، به دلیل کمبود hCG همراه با حالت تهوع و استفراغ در سه ماهه دوم از بین خواهد رفت.

خطرات پرکاری تیروئید در دوران بارداری

همانند کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید درمان نشده هم می تواند منجر به عوارض جدی برای شما و هم کودک شود، از جمله:

  • نارسایی احتقانی قلب در مادر
  • پره اکلامپسی
  • سقط جنین
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد

پزشک علائم شما را بررسی کرده و آزمایش خون را برای بررسی میزان TSH ، T3 و T4 انجام می دهد.

درمان پرکاری تیروئید در دوران بارداری

اگر وضعیت شما خفیف باشد، به احتمال زیاد به هیچ درمانی نیاز نخواهید داشت. موارد شدیدتر به داروهای ضد تیروئید به نام پروپیل تیوراسیل (PTU) در کمترین دوز موثر برای سه ماهه اول نیاز دارد.پس از سه ماهه اول، در صورت لزوم، پزشک ممکن است شما را به داروی ضد تیروئید متیمازول (تاپازول، Northyx) سوق دهد. در هر صورت، شما باید مرتباً با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که داروها و دوز مصرفی هنوز برای شما مناسب هستند.در موارد نادر (اگر به داروها پاسخ ندهید یا عوارض جانبی شدید را تجربه نکنید)، ممکن است برای برداشتن بخشی از تیروئید نیاز به جراحی داشته باشید.با پرکاری تیروئید، اگر مادر آنتی بادی خاصی داشته باشد که می تواند تیروئید را تحریک کند، این امر ممکن است بر تیروئید کودک نیز تأثیر بگذارد. کودک ممکن است برای چند هفته پس از تولد آنتی بادی در گردش داشته باشد و در این صورت، نیاز به نظارت بیشتری دارد.

 

امتیاز شما
0
دیدگاه‌های نوشته