آناندا کالا

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی برند گوچی

embleme gucci

برند گوچی یکی از لوکس‌ترین برندهای جهان است؛ برندی که ابتدا با تولید کیف و کفش و اکسسوری‌های چرمی به شهرت رسید و پس از آن به یکی از موفق‌ترین برندها در جهان مد تبدیل شد. به بهانه‌ی ساخت فیلم «خانه‌ی گوچی» به کارگردانی «ریدلی اسکات» که برشی از زندگی پسر او یعنی ماریتزیو گوچی است و حاشیه‌های پیرامون آن، به سراغ گوچی رفته‌ایم.

سال‌های اولیه‌ی زندگی گوچیو گوچی

گوچیو گوچی در سال ۱۹۸۱ میلادی در خانواده‌ای فقیر در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. پدرش صنعتگر چرم بود و در منطقه‌ی صنعتی ایتالیای مرکزی کار می‌کرد. در سال ۱۹۸۹ گوچیو برای پیدا کردن کار و گذران زندگی ایتالیا را ترک و به پاریس و لندن سفر کرد.

در اواخر نوجوانی گوچیو گوچی به عنوان پادوی باربری در هتل Savoy مشغول به کار شد. او که داشت به تدریج با فرهنگ طبقه‌ی مرفه انگلیسی آشنا می‌شد بسیار تحت تأثیر ظرافت و استایل میهمانان هتل قرار گرفت و کیف‌ها، چمدان‌ها و اکسسوری‌های میهمانان هتل را که بیشتر توسط برندهای لوکس چرمی مستقر در لندن ساخته شده بودند، بسیار او را تحت تأثیر قرار می‌دادند.

پس از مدتی گوچیو به ایتالیا بازگشت و با الهام از چیزهایی که دیده بود به پدرش کمک کرد تا زین و کیف‌های چرمی مسافرتی بسازد. با ظهور اتومبیل و کاهش تقاضا برای زین گوچیو تصمیم گرفت برای ادامه‌ی کسب و کارشان انوع دیگری از اکسسوری‌ها را هم تولید کند.

تأسیس برند گوچی

در سال ۱۹۲۱ «خانه‌ی گوچی» به عنوان یک کسب و کار خانوادگی در فلورانس توسط گوچیو گوچی تأسیس شد. در ابتدا خانه‌ی گوچی از یک واحد تولیدی و یک فروشگاه کوچک اکسسوری‌های چرمی تشکیل می‌شد. گوچی موفق شد ظرافتی را که در تولیدات انگلیسی و فرانسوی دیده بود با صنعت ایتالیایی ترکیب کند و پس از مدتی کوتاه کیف‌های چرمی و اکسسوری‌های متنوع گوچی مورد توجه خریداران قرار گرفت. برند گوچی مدت کوتاهی پس از تأسیس به برندی شناخته شده تبدیل شد که اقلام با کیفیت و طرح‌های خلاقانه ارائه می‌کرد.

گوچی که بسیار به کیفیت تولیداتش اهمیت می‌داد در استخدام کارگرانش بسیار سخت‌گیر بود و بهترین صنعت‌گران چرم را در تولیدیش استخدام می‌کرد. در آن زمان بسیاری از مشتریان گوچی اسب‌سواران اشرافی بودند که برای خرید لوازم اسب سواری به فروشگاه گوچی مراجعه می‌کردند، به همین دلیل گوچی از المان‌های اسب‌سواری مانند رکاب و یراق در طراحی‌های خودش استفاده می‌کرد.

  • مروری بر زندگی کلوین کلاین؛ طراح موفق آمریکایی

با افزایش شهرت برند گوچی مردم از شهرهای مختلف ایتالیا برای خرید به فروشگاه گوچی در فلورانس می‌آمدند. در سال ۱۹۳۲ گوچی کفش‌های «لوفر» را طراحی کرد که در نوع خود اولین بودند و خیلی زود به یکی از کفش‌های محبوب کژوال مردانه در ایتالیا تبدیل شدند. در سال ۱۹۳۸ گوچی برندش را در رم هم توسعه داد و پسرانش را در کسب و کار خانوادگی‌شان وارد کرد.

محصولات گوچیدر دهه‌ی ۱۹۴۰ میلادی به علت حکمرانی دیکتاوری فاشیسم، ایتالیا با کمبود منابع خارجی مواجه بود. در همین راستا گوچی متریال‌های متنوعی مانند کنف، کتان و کنف هندی را به کار برد تا بهینه‌ترین طرح‌های ممکن را تولید کند. یکی از طرح‌های معروف گوچی در دهه‌ی ۱۹۴۰ کیف‌هایی با بافت ‌حصیری بود که با الهام از شکل پالان اسب ساخته می‌شدند و به اسم کیف بامبو شهرت داشتند. این کیف‌ها که دسته‌ی چوبی جلا داده شده و براق بامبو داشتند با توجه به محدودیت‌های آن زمان بسیار محبوب شدند و تولید‌کنندگان دیگری هم به تولید این کیف‌ها روی آوردند. نوآوری صورت گرفته در این کیف، گرم کردن چوب نیشکر و ساقه‌های بامبو و خم کردن آن‌ها برای ساخت دسته‌ی کیف بود.

پیشنهاد ما برای شما:  انواع کت زنانه بر اساس سایز بدن

کیف های بامبو

با افتتاح شعبه‌های میلان و نیویورک گوچی برند خود را به عنوان یک برند بین‌المللی توسعه داد، برندی که سمبل زیبایی مدرن شناخته می‌شد. حتی گسترش برند گوچی هم سبب نشد تا گوچیو گوچی این طراح دقیق و سخت‌کوش، ذره‌ای از استانداردهای کیفی که به محصولاتش اعمال می‌کرد بکاهد. در سال ۱۹۵۳ زمانی که گوچیو گوچی در سن ۷۱ سالگی فوت کرد برند گوچی در اوج خود بود.

ادامه‌ی گسترش برند توسط برادران گوچی

پس از مرگ گوچی، پسرانش مدیریت کسب و کار خانوادگی‌شان را به دست گرفتند. «رودولفو گوچی» مدیریت شعبه‌ی میلان را در دست گرفت، «واسکو گوچی» در فلورانس بر روند تولید و فروش نظارت می‌کرد و «آلدو گوچی» برای مدیریت شعبه‌ی خارج از کشور به نیویورک نقل مکان کرد. برادر دیگر آن‌ها یعنی «اوگو» هم در کارخانه مشغول به کار بود. برند گوچی همچنان به شکوفایی خود ادامه داد و سال به سال، حتی پس از مرگ گوچیو گوچی، در مسیر خلاقیت و افزایش کیفیت حرکت کرد.

در دهه‌ی ۱۹۶۰ برند گوچی با اکسسوری‌های لوکس و خلاقانه‌اش در میان سلبریتی‌ها شهرت و محبوبیت خاصی پیدا کرد. جکی کنِدی کیف گوچی را بر شانه می‌انداخت که امروزه با عنوان Jackie O شناخته می‌شود. لیز تیلور، پیتر سلرز و ساموئل بکت با استفاده از کیف‌های منحصربفرد Hobo Bag چهره‌ای جدید برای این برند خلق کردند. روسری ابریشمی گل‌دار که گوچی برای «گریس کلی» شاهزاده‌ی موناکو طراحی کرد، بعدها شهرتی جهانی یافت.

روسری گریس کلی

در اواسط دهه‌ی ۱۹۶۰ لوگوی این برند محبوب با دو حرف G در هم پیچیده خلق شد. در این دهه که می‌توان آن را دهه‌ی موفقیت‌های پرشمار گوچی بشمار آورد، این برند توانست با افتتاح شعباتی در لندن، پالم بیچ، پاریس و بورلی‌هیلز نام خود را با قدرت بیشتری در صحنه‌های جهانی مطرح کند.

در دهه‌ی ۱۹۷۰ گوچی در راستای بسط هر چه بیشتر فعالیت‌های شرکت در عرصه‌های جهانی قدم به شرق دور گذاشت و فروشگاه‌هایی در توکیو و هنگ‌کنگ تأسیس کرد، همچنین اولین مجموعه‌ی لباس‌های خود که شامل پیراهن‌ها و کت‌های خز دکمه‌دار با مارک GG بودند را معرفی کرد. در این دهه برند گوچی بیش از هر چیز با ویژگی‌هایی همچون نوآوری و سبک افسانه‌ای ایتالیایی شناخته می‌شد. در این سال‌ها همچنین آرم‌های این برند در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف طراحی شدند. در سال ۱۹۹۷ گالری خصوصی گوچی به فروشگاه بسیار موفق بورلی هیلز افزوده شد جایی که مشتریان خاصی همچون ریتا هیورث و یا مایکل کین می‌توانستند محصولات گرانقیمتی شامل کیف‌های ده هزار دلاری با زنجیرهای طلا و الماس جدا شدنی خریداری کنند.

یکی از بزرگترین بحران‌های برند گوچی در دهه‌ی ۱۹۸۰ رخ داد و آن‌ها را تا مرز ورشکستگی پیش برد. ماریتزیو گوچی پسر رودولفو پس از مرگ پدر در سال ۱۹۸۳ مدیریت برند را در دست گرفته و عمویش آلدو را اخراج کرد. آلدو در سال‌های بعد به اتهام فرار مالیاتی چند سالی را در زندان گذراند. در ادامه ماریتزیو در مدیریت گوچی موفق نبود و در نهایت به اجبار سهام خود در برند را در سال ۱۹۸۸ به شرکت بحرینی Investcorp فروخت.

  • بیوگرافی جورجیو آرمانی؛ طراح نابغه‌ی ایتالیایی

تام فورد در سال ۱۹۹۴ طراح خلاق این برند شد و کیفیت لوکس این برند را با نوعی جسارت و خلاقیت بی نظیر ادغام کرد که نتیجه‌ی آن به سرعت در دنیای پرطرفدار مد طنین‌انداز شد. در سال۲۰۰۴، شبی که چارلیز ترون برای دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین هنرپیشه‌ی زن برای فیلم هیولا به روی سن رفت لباس طراحی شده توسط تام فورد را بر تن داشت. نام تام فورد و برند گوچی با طراحی لباس‌های شب خیره‌کننده برای سلبریتی‌ها و هنرمندان به سرعت پرآوازه شد.

پیشنهاد ما برای شما:  انتخاب بالش طبی برای دوران بارداری

هولدینگ فرانسوی «پینو-پرینتمپس-ردوت» که امروز با نام کرینگ شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۳، ۶۰ درصد از سهام گوچی را خریداری کرد و تام فورد و دسوله نیز در سال ۲۰۰۴ و با پایان قراردادهایشان این شرکت را ترک کردند. آخرین کالکشن طراحی شده توسط فورد و با مدیریت د‌سوله در بهار سال ۲۰۰۴ عرضه شد و موفقیتی حیاتی برای برند گوچی به ارمغان آورد. پس از آن خبرنگاران و طرفدران برند نگران میراث فورد بودند که شرکت اعلام کرد گروهی از طراحان جوان ارتقا یافته از میان کارمندان کنونی، جایگزین فورد خواهند شد. «جان ری» و «الساندرا فاچینتی» دو نفر از مشهورترین وارثان فورد در گوچی بودند.

مارکو بیزاری از سال ۲۰۱۵ مدیرعامل برند گوچی است و بسیاری کارشناسان، سیاست‌های او را دلیل شهرت این روزهای این برند ایتالیایی می‌دانند. الساندرو میشل نیز در همان سال به‌عنوان مدیر طراحی برند گوچی انتخاب شد. مدیریت میشل، طراحی‌های گوچی را بار دیگر به ترکیبی از سنت و مدرنیته رسانده است. این روزها جوانان بسیاری با وجود انقلاب‌های صورت گرفته در صنعت مد طرفدار برند لوکس گوچی شده‌اند. آن‌ها طراحی‌های کلاسیک و گران‌قیمت این برند را در شهرهای بزرگ دنیا از جمله لندن و میلان پوشیده و به آن افتخار می‌کنند. شهرت برند در میان جوانان نسل جدید حتی موجب اختراع کلماتی مانند Guccify در زبان عامیانه‌ی آن‌ها شده است.

۱۰ حقیقت جذاب در خصوص برند گوچی

برند گوچی به اندازه ای بزرگ است که می توان آن را یکه تاز عرصه مد به شمار آورد. در ادامه ۱۰ حقیقت جذاب و خواندنی را در خصوص برند گوچی مرور خواهیم کرد:

۱. گوچی فقط گوچی نیست!

گوچی در حقیقت بخشی از یک مجموعه بزرگتر به نام گوچی گروپ است. گوچی گروپ نیز متعلق به یک شرکت هلدینگ فرانسوی به نام کِرِی (Kering) است. گوچی گروپ مجموعه ای طراحان مشهور و نامی در زمینه مد است. در میان برخی از نام‌های بزرگی که با این برند همکاری داشته اند می توان به سرجیو راسی (Sergio Rossi)، ایو سن لوران (Yves Saint Laurent) و الکساندر مک کوین (Alexander McQueen) اشاره کرد.

۲. علامتی برگرفته از عنان اسب

یکی از محصولات بسیار مشهور و ماندگار این برند، کفش های لوفر است. کفش های لوفر این برند با علامتی شبیه به عنان اسب ملقب به (Snaffle bit) بیش از ۷۰ سال قدمت دارد.

معرفی برند گوچی

۳. گران قیمت ترین محصول گوچی

گران قیمت ترین محصولی که گوچی تابحال فروخته است، یک کمربند با سگگ پلاتینیوم و مزین به دانه های الماس بوده است. این کمربرند حدود ۲۵۷ هزار دلار قیمت داشته است.

پیشنهاد ما برای شما:  شادی و آرامش در دوران بارداری

۴. مدیریت تام فورد در برند گوچی

تام فورد، یکی از معروف ترین طراحان مد و لباس در سال ۱۹۹۴ به سمت مدیر ایده های گوچی رسید. وی تا سال ۲۰۰۵ در این سمت مشغول به کار بود و سهم بزرگی در موفقیت گوچی در این سال ها ایفا کرد. به طوری که پس از کناره گیری او از برند گوچی بسیاری بر این باور بودند که گوچی از سال های موفقیت خود فاصله خواهد گرفت.

معرفی برند گوچی

با اینکه این اتفاق نیفتاد اما این دوره برای همیشه به عنوان دوران طلایی گوچی شناخته می شود. پس از فورد، الساندرو میچله توانست شوک بزرگ دیگری به دنیای گوچی وارد کند و نوید سال های موفقیت آمیز بیشتری را برای گوچی بدهد.

۵. کیفی با سابقه تاریخی

کیف بامبوی گوچی که یکی از محصولات نمادین این شرکت است، ثمره دوران جنگ جهانی دوم است. با اینکه شرکت در این سال ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کرد اما توانست با زیبایی، کمبود چرم را از سر بگذراند.

۶. لوفرهای دست ساز

کفش‌های لوفر برند گوچی کاملاً توسط دست ساخته می شود. لوفر یکی از محبوب ترین و البته پرفروش ترین محصولات گوچی است که تک تک قطعات آن توسط دست و در یک کارگاه در فلورنس ایتالیا ساخته می شود.

۷. موزه گوچی

یکی از ساختمان های بزرگ شهر فلورانس که زمانی به عنوان دادگاه حل اختلاف تاجران و هنرمندان بود، اکنون میزبان موزه گوچی است. محصولات به یاد ماندنی، تاریخچه برند، لوگو و بسیاری موارد دیگر در این موزه نگهداری و به نمایش در می آید. هر ساله نیز محصولات جدیدی به این موزه افزوده می شود.

معرفی برند گوچی

۸. ارزش باورنکردنی گوچی

مجله فوربز هر ساله لیستی از با ارزش ترین برندهای جهان را معرفی می کند. در سال ۲۰۲۰ برند گوچی با ۲۲.۶ میلیارد دلار ارزش در رتبه ۳۱ لیست ۱۰۰ تایی این مجله قرار گرفت. گوچی نسبت به سال قبل ۲۲ درصد رشد داشت و درآمد سال ۲۰۲۰ آن نیز ۱۰.۸ میلیارد دلار بود.

در میان برندهای دسته بندی شده در کالاهای لوکس تنها برند لویی ویتان با ۴۷.۲ میلیارد دلار ارزش در رده نهم از برند گوچی پیش است.

۹. همکاری برند گوچی با یونیسف

گوچی از سال ۲۰۰۵ با یونیسف همکاری می کند. بخشی از درآمد این شرکت به آموزش، سلامت جسمانی، آب سالم و پیشگیری از ایدز کودکان سراسر جهان اختصاص داده شده است.

معرفی برند گوچی

۱۰. پرطرفدارترین برند شبکه های اجتماعی

گوچی سال های زیادی به عنوان برترین برند کالاهای لوکس در شبکه های اجتماعی شناخته شده است. برای مثال در سال ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ این برند در صدر لیست برترین برندهای لوکس قرار داشت. در سال ۲۰۲۰ به صورت میانگین هر ماه ۱۱ میلیون بار نام گوچی در شبکه های اجتماعی ذکر شده است. برند گوچی در ایران نیز طرفداران زیادی دارد و برخی از محصولات آن در فروشگاه های معتبر کشور به صورت آنلاین و حضوری به فروش می رسد.

امتیاز شما
0
دیدگاه‌های نوشته