آناندا کالا

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دوران شیردهی از چه لباس هایی استفاده کنیم؟

لباس شیردهی

روز اول بعد از زایمان و روزهای بعد از آن برای مادران اهمیت زیادی دارد. آنها از طرفی نگران نوزاد خود هستند و از طرفی باید روند بهبود خود را طی کنند. همین موارد باعث می‌شود که مادران ظاهر خود را فراموش کنند یا گاهی برای انتخاب لباس مناسب کمی سردرگم شوند. وقتی برای بعد از زایمانتان لباس می‌خرید، از انتخاب پارچه‌هایی که نگهداری از آنها سخت است مثل ابریشم یا ریون صرف نظر کنید. همچنین لباس‌هایی نخرید که فقط باید با دست شسته شود. حالا که یک نوزاد در خانه دارید، بهتر است همه چیز بادوام، تا حدی کشی، بدون چروک، راحت و مهم‌تر از همه قابل شست‌وشو در ماشین لباسشویی باشد.

صنعت مد و لباس هرگز تصورش را هم نمی کرد که روزی لباس شیردهی تبدیل به یکی از محصولات پر فروش و محبوب میان زنان شود اما واقعیت جور دیگری رقم خورده است!ماجراهای یک مادر با فرزندش به زایمان ختم نمی شود. در واقع دغدغه های یک مادر ممکن است تا آخر عمر در مورد فرزندش وجود داشته باشد. اما در این مطلب می خواهیم به سراغ یکی از مراحل حساس زندگی مادر، یعنی دوران شیردهی برویم و به یکی از مسائل مهم آن بپردازیم.

پیراهن شیردهی

پیراهن شیردهی

لباس شیردهی چیست؟

لباس‌های شیردهی دارای یک زیپ مخفی یا مدل دوخت استتار شده‌ای است که امکان شیر دادن به کودک را با سرعت عمل بیشتری فراهم می‌آورد و در عین حال منجر به ارتقاء آزادی و راحتی مادر ضمن حفظ حریم شخصی او می‌شود. این لباس‌ها دوخت‌های متنوعی را شامل می‌گردند که ویژگی مشترک همه‌ی آن‌ها غیر قابل شناسایی بودن مدل شیردهی آنان است بنابراین حتی قابلیت استفاده برای دورانی به غیر دوران شیردهی هم دارند.

الیافت و جنس این نوع لباس‌ها پارامتر بسیار مهمی‌ست که بایستی به آن توجه ویژه داشت چرا که معمولا لباس‌های شیردهی در تماس مستقیم با پوست صورت نوزاد است و لذا نباید منجر به ایجاد حساسیت گردد و در عین حال لازم است که بافت بسیار نرم و انعطاف پذیری را داشته باشد. معمولاً جنس‌ مناسب این نوع پوشاک پنبه، لاکرا و نخ است که همگی از بهترین الیافت صنعت پارچه به حساب می‌آیند.

پیشنهاد ما برای شما:  لباس بارداری مجلسی

دسته بندی لباس های شیردهی

می‌توان لباس‌های شیردهی را به دو دسته تقسیم کرد که دسته‌ی اول امکان شیردهی را با یک زیپ مخفی میسر می‌سازند. این دسته ممکن است انتخاب کسانی که زیپ پوست بدن‌شان را اذیت می‌کنند و یا سینه‌هایشان بالاتر و یا پایین‌تر از حد قالب قرار دارد، نباشد چرا که معمولا در این نوع موارد زیپ ممکن است در جای درست خود قرار نگیرد و مقداری بالاتر یا پایین‌تر از سینه‌ها مماس گردد.

دسته‌ی دوم مدل دوختشان امکان شیردادن را فراهم می‌سازد که مزیت آن نداشتن دغدغه‌های وارد بر دسته‌ی اول است. بنابراین نه زیپی برای اذیت کردن پوست وجود دارد و نه مدل سینه‌ها در قرارگیری شکل درست درزهای لباس تأثیرگذارند! البته که دسته‌ی اول سرعت عمل بیشتری را به مادر داده و از این جهت برتری نسبی نسبت به دسته‌ی دوم دارد.

این لباس‌ها را بپوشید

این لباس‌ها را نپوشید

  • لباس‌های بدون دکمه جلو
  • لباس‌هایی با لایه‌های بیش از حد
  • سوتین‌های معمولی که زیر آنها فنر دارد
  • تاپ‌های تنگ

کاربرد لباس شیردهی

یکی از اصلی ترین کاربردهایی که انواع لباس های شیردهی دارند، این است که بتوانند کار مادر برای شیر دادن به بچه را راحت تر و ساده تر کنند. این لباس ها معمولا الگو و برش های خاصی دارند تا مادر بتواند در هر موقعیت و شرایطی به راحتی به فرزند خود شیر بدهد. همان طور که گفتیم، اولویت بر راحتی مادر و فرزند است و طبیعی خواهد بود که در طراحی این لباس ها نیز همین مسئله مورد توجه قرار گرفته باشد.اگر نگاه دقیق تری به لباس های شیردهی بندازیم، متوجه خواهیم شد که تمام آن ها از جلوی سینه، به شکل جداگانه ای باز می شوند و دیگر لازم نیست که کل لباس را بالا بزنیم. در واقع انجام چنین کاری برای خیلی از مادران سخت و خجالت آور است. به همین دلیل لباس های مخصوص شیردهی تا به این حد محبوبیت پیدا کرده اند.

پیشنهاد ما برای شما:  بهترین سن برای باردار شدن کی است؟

طراحی این گونه لباس ها نیز به شکلی است که توسط دکمه یا زیپ باز می شوند. به این ترتیب راحت و آسان می توانید سینه را بیرون آورده و نوزاد را شیر بدهید.

نوع دیگری از یقه های مخصوص لباس شیردهی وجود دراد که می توان آن ها را کنار زد و به سوتین دسترسی پیدا کرد.

نکته ی حائز اهمیت این است که اگر سوتین شیردهی نداشته باشید، خرید لباس برای شیردهی نیز چندان مفید نخواهد بود چرا که باز هم ناچار خواهید بود که سینه ها را از بالای سوتین بیرون بیاورید.خوشبختانه تنوع خیلی خوبی در سوتین های شیردهی وجود دارد و تمام سلیقه ها را پوشش خواهد داد.

تونیک شیردهی

تونیک شیردهی

انواع لباس شیردهی

همان طور که در ابتدای این متن نیز اشاره کردیم، لباس های شیردهی بخش مهمی از صنعت مد و فشن را تشکیل می دهند. به هرحال بیشتر زنان در طول زندگی خود تجربه ی مادر شدن را پشت سر می گذراند. تجربه ای که دلچسب و در عین حال چالش برانگیز است. به همین خاطر است که صنعت طراحی و دوخت لباس های شیردهی توجه خیلی از دوزندگان و طراحان را به خود جلب کرده است.می توان این لباس ها را از جنس های مختلفی تهیه کرد. اما در ادامه می خواهیم به برخی از رایج ترین و محبوب ترین لباس های شیردهی در میان بانوان اشاره کنیم:

۱) لباس شیردهی نخی :

الف: لباس شیردهی نخی راحتی

ب: لباس شیردهی نخی مجلسی

۲) لباس مجلسی شیردهی

۳) لباس خواب شیردهی

۴) مانتو شیردهی

نکاتی برای انتخاب مناسب دوران شیردهی 

  • هنگام انتخاب لباس در دوران شیردهی به این نکته دقت کنید که انتخاب لباس‌هایی با الگوها، چاپ‌ها و رنگ‌های تیره به شما کمک می‌کنند هر گونه نشتی شیر غیر منتظره را پنهان کنید.
  • ممکن است بخواهید از پدهای شیردهی استفاده کنید که از نشت شیر و ایجاد لکه در لباس‌های شما جلوگیری کند. برخی از مادران معتقدند که پدهای شیردهی فقط تا حدی کمک می‌کنند.
  • سوتین شیردهی، باعث دسترسی راحت نوزاد به سینه مادر می‌شود بدون اینکه مادر مجبور باشد سوتین را از روی سینه کنار بزند یا آن را دربیارود. این سوتین‌ها از موادی مرغوب تهیه شده‌اند که هوا را به خوبی عبور می‌دهند. روی سینه‌ها هم فشار وارد نمی‌کنند.
  • اگر خواستید سوتین‌های شیردهی بپوشید، به دنبال انواعی با کاپ‌های داخلی سه گوش بگردید. بند‌های این سوتین‌ها باید پهن و قابل تنظیم باشند.
  • پیراهن یا بلوزهایی با یقه‌هایی که روی هم قرار می‌گیرد، یا لباس‌هایی با یقه هفت بپوشید.
  • اگر روی نشت شیر به لباستان حساسید، یا از این موضوع خجالت می‌کشید، کت، جلیقه و ژاکتی تهیه کنید که در صورت نیاز به سرعت بتوانید سریع روی لباسی که دچار لک شیردهی شده، بپوشید.
  • روسری و شال هم لوازمی بسیار خوبی هستند که می‌توانند لکه‌های نشت شیر را بپوشانند.
  • سعی کنید از پوشیدن سوتین، تاپ و بلوزهای تنگ خودداری کنید. این نوع لباس‌ها به پستان‌های شما فشار وارد و احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کنند. حتی ممکن است منجر به زخم شدن نوک پستان‌ها، یا بسته شدن مجاری شیردهی و ورم پستان‌ها شوند.
پیشنهاد ما برای شما:  شیک پوشی در دوران بارداری؛ چگونه در دوران بارداری شیک پوش باشیم؟

سخن آخر

در آخر می خواهیم به این نکته اشاره کنیم که لباس های شیردهی تنوع خیلی زیادی دارند و شما با هر بودجه و سلیقه ای می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید. اما باید توجه شما را به یک نکته ی مهم و اساسی جلب کنیم:

دوره شیردهی در زندگی هر زنی، دوره بسیار مهم و حساسی است. تمام این وسایل و لباس ها برای راحتی هر چه بیشتر مادر و فرزند آماده شده اند. بنابراین توصیه می کنیم شما هم این مسئله را جدی بگیرید و فارق از هر چیز دیگری، به سراغ خرید بهترین لباس های شیردهی بروید. لباس هایی که از جنس و کیفیت آن ها اطمینان دارید و می دانید که به شما یا نوزادتان آسیبی وارد نمی کنند.

امتیاز شما
0
دیدگاه‌های نوشته