آناندا کالا

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

زایمان به روش نیلوفرآبی

زایمان به روش نیلوفرآبی

زایمان به روش لوتوس یا نیلوفر آبی روشی است که پس از تولد نوزاد بند ناف بریده نمی‌شود و در حالی که نوزاد همچنان به‌وسیله بند ناف به جفت متصل است ۳ تا ۱۰ روز در این وضعیت باقی می‌ماند.

بند ناف یک رابط میان جنین و جفت است که مواد حیاتی برای رشد را به جنین می‌رساند و در هفته پنجم بارداری به وجود آمده و جایگزین کیسه زرده می‌شود. در حالت طبیعی شامل دو شریان و یک ورید است. ورید نافی خون اکسیژن دار و غنی از مواد مغذی را از جفت به جنین می‌رساند و برعکس، شریان‌های نافی خون خالی از اکسیژن و مواد مغذی را از جنین باز می‌گردانند.

بند ناف در هفته پنجم رشد جنین شکل می‌گیرد و شامل دو شریان خونی (سرخرگ) و یک ورید (سیاه‌رگ) است که در ماده ژلاتینی به نام “وارتونز ژل” پیچیده شده است. بنیان بند ناف از زایگوت Zygote بوده که نام تخمک بارور شده است. بند ناف از محلی که بعدها به آن ناف می‌گویید تا جفت مادر ادامه دارد و از یک طرفمواد غذایی و اکسیژن را به جنین رسانده و در جهت مخالف ضایعات تولید شده را برای دفع منتقل می‌کند.  تا زمانی که فرزندتان دوره کامل جنینی را پشت سر می‌گذارد، بند ناف به طول حدوداً ۵۶ سانتی‌متر می‌رسد.

تولد نیلوفر آبی چیست؟

این نوع زایمان بر سالم ماندن بند ناف پس از تولد کودک متمرکز است. کودک تا زمان جدا شدن خود به بند ناف و جفت متصل است. پارگی معمولاً بین روز سوم و دهم پس از تولد اتفاق می افتد.

جفت برای از بین بردن خون باقیمانده نیاز به شستشو دارد و افراد اغلب آن را در ماده جاذب مانند پوشک می پیچند. سرانجام ، برای تنظیم رطوبت و جلوگیری از بوی نامطبوع به آن نمک و گیاهان معطر می مالند.

تولد لوتوس به نام Clair Lotus Day نامگذاری شده است ، وی در سال ۱۹۷۴ مشاهده کرد که شامپانزه های تازه متولد شده به طور طبیعی از جفت جدا می شوند. این امر سوالاتی در مورد نحوه برخورد انسانها با آن در هنگام زایمان در او ایجاد کرد.

پیشنهاد ما برای شما:  بارداری سالم

بارداری بدون جفت اتفاق نمی افتد زیرا جفت به عنوان مانعی عمل می کند و مانع از حمله سیستم ایمنی مادر به کودک می شود.

اکسیژن و تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک از طریق جفت و بند ناف از مادر به کودک منتقل می شود. همچنین ، نوزادان فقط هنگام تولد می توانند از طریق ریه های خود اکسیژن را وارد خون کنند.

lotus birth 03

دلیل نامگذاری زایمان لوتوس

لوتوس در واقع نام گل نیلوفر آبی می باشد. نام زایمان با روش نیلوفر آبی همانطور که مشخص است از نام گل نیلوفر آبی گرفته شده است. این گل نماد وحدت، جدایی و تولد دوباره در فرهنگ شرق می باشد. در دیگر جوامع گل نیلوفر آبی نماد باروری، کامیابی، حاصلخیزی، حمایت از موجودات زنده، صلح جهانی، زیبایی، تندرستی، عشق، ریاضت و عبادت می باشد.

فواید زایمان به روش نیلوفر آبی

تاخیر و صبر کردن برای بریدن بند ناف در حال حاضر اقدامی عملی در بیمارستان های دنیا برای پیشگیری از قطع جریان آنی خون است. فواید تاخیر در بریدن بند ناف عبارتند از:

– بهبود سطح هموگلوبین خون نوزاد

– بهبود ذخیره آهن در چند ماه اول تولد

– بهبود گردش خون نوزاد

– کاهش نیاز به انتقال خون

– کاهش احتمال خونریزی داخل وریدی و انتروکولیت

خطرات زایمان به روش نیلوفر آبی

ممکن است از خود بپرسید که چرا زایمان به روش نیلوفر آبی آنقدرها هم خوب نیست و هیچ مدرک علمی به نفع آن به عنوان یک عمل ایمن و مفید وجود ندارد. زایمان به روش نیلوفر آبی خطرناک است و بیشتر متخصصان آن را تایید نمی کنند و تا زمانی که مدرک موجه و گزارشاتی مبنی بر عدم خطر برای نوزادان وجود نداشته باشد توصیه به آن از نظر اخلاقی و عملی امکان پذیر نیست.

پیشنهاد ما برای شما:  چگونه رنگ لباس خود را با رنگ پوست ست کنیم؟

بر خلاف انتظار که با نبریدن بند ناف، هیچ خطر عفونی برای کودک وجود ندارد جفت می تواند منبع باکتری شود و مواردی از ابتلا به آمفالیت (عفونت ناف) و سپسیس (عفونت خون) را ایجاد کند.

مزایای زایمان به نیلوفر آبی

زایمان به روش نیلوفر آبی می تواند یک عمل معنوی باشد که رابطه بین جفت و نوزاد را احیا می کند. طرفداران زایمان نیلوفر آبی بر این عقیده اند که این کار خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد ولی از سویی دیگر برخی محققان بر این باورند که کاملا برعکس است و این روش می تواند احتمال عفونت را بالا ببرد زیرا بعد از تولد جفت به عنوان ارگانی مرده در بدن مادر محسوب می شود.

محققین طرفدار زایمان لوتوس بر این باورند که جدا نکردن بند ناف در این روش فواید زیادی دارد از جمله :

– روند انتقال غیر تهاجمی و ملایم نوزاد از رحم به دنیای بیرون

– افزایش خون و تغذیه نوزاد از طریق جفت

– کاهش آسیب به رحم

– آیینی روحانی برای احترام به زندگی مشترک جفت و نوزاد

با وجودی که تحقیقات زیادی برای فواید تاخیر در بریدن بند ناف انجام شده است ولی درباره مزایای زایمان به روش نیلوفر آبی صرفا مطالعات کوچکی انجام شده است و تحقیقات علمی گسترده در این زمینه وجود ندارد بنابراین نمی توان به طور قطع بیان کرد که این روش زایمان واقعا مفید است یا خیر.

البته در صورتی که زایمانتان به دور از خدمات پزشکی و خارج از بیمارستان اتفاق می افتد ، برای پیشگیری از بروز عفونت یا دیگر مشکلات  تنها به گره زدن بند ناف اکتفا کنید و سایر مراحل را بعد از رسیدن به بیمارستان بر عهده تیم حرفه ای پزشکی قرار دهید.

چرا بعضی از خانواده ها زایمان به روش نیلوفر آبی را انتخاب می کنند؟

با توجه به تمام فواید و مزایایی که این روش دارد ، دلیل اصلی مادر و پدر برای انتخاب زایمان به روش لوتوس هیچ یک از موارد فوق نیست. آنها این کار را انجام می دهند زیرا تلاش می کنند معنویت را به لحظه تولد بیفزایند.

پیشنهاد ما برای شما:  علائم بارداری پسر

از دیدگاه تولد لوتوس جفت عضوی مقدس و نمادی از زندگی ، باروری و پیوند ناگسستنی بین مادر و کودک است و این عمل از حق مادر و نوزاد برای انتخاب شرایط تولد حمایت می کند.

در زایمان نیلوفر آبی نوزاد باید تصمیم بگیرد که در چه مرحله ای آماده جدایی است. برخی بر این باورند که حفظ جفت و بند ناف مانع از آن می شود که کودک در معرض ضربه جدایی ناگهانی از مادر و عضوی باشد که در دوران بارداری از او محافظت می کرده است به همین ترتیب ، والدین گزارش می کنند که وقت بیشتری را با نوزادان خود سپری کنند زیرا حرکت دادن آنها در حالی که هنوز به جفت چسبیده اند دشوار است.

lotus birth 04

توصیه هایی در مورد تولد نیلوفر آبی

هنگام تصمیم گیری در رابطه با نحوه به دنیا امدن فرزند موارد زیر را به خاطر بسپارید :

  • اطلاعات لازم را از طریق منابع معتبر کسب کرده و شک و تردید ، نگرانی را با پزشکی که به او اعتماد دارید برطرف کنید.
  • روش زایمان (طبیعی یا سزارین) به سابقه سلامتی ، رشد بارداری و سلامت کودک بستگی دارد.
  • دسترسی آسان به یک مرکز بهداشتی کلیدی است و عملکرد شبکه بهداشت در همه کشورها یکسان نیست. بنابراین ، تا ۴۰% از بارداری های کم خطر می تواند در زمان زایمان پیچیده باشد.
  • پزشکان آمادگی برای زایمان را بسیار توصیه می کنند و این شامل برنامه تولد و دوره های قبل از زایمان است.
  • خونریزی پس از زایمان شایع ترین علت مرگ مادران است. مدیریت فعال زایمان یا مرحله سوم زایمان یک مداخله حیاتی برای جلوگیری از این عارضه است.

خط آخر

با اینکه هنوز مزایای زایمان به روش لوتوس یا نیلوفر آبی کاملا اثبات نشده است، اما اکثر متخصصان بر این باورند که بهتر است که در حدود سه تا پنج دقیقه برای بریدن بند ناف درنگ و صبر صورت بگیرد!

امتیاز شما
0
دیدگاه‌های نوشته