آناندا کالا

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مراقبت های بارداری در ماه آخر

narcolepsy pregnancy 1280x640 1 1024x512 1

دوران بارداری از حساس ترین دوران زندگی هر مادر است. زندگی دو روح و دو جسم در یک بدن می تواند تجربه عجیب، ترسناک و در عین حال لذت بخش باشد. تمامی ۹ ماه بارداری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما ماه آخر بارداری به دلیل نزدیک شدن به زمان زایمان، نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. از طرفی در این ماه جنین به سرعت در حال وزن گیری است و قد او نیز تغییر خواهد کرد. ریه و مغز او کامل شده و در برخی از مواقع روی سرش موهای کرکی رشد کرده است. حرکت های کودک به وضوح احساس می شود و در برخی مواقع ممکن است قرارگیری سر او روی لگن موجب دردهای خفیفی در بدن مادر شود.

b2ap3 small Energy 1

علائم طبیعی در ماه آخر بارداری

ترشحات در بارداری

یکی از عادی ترین علائمی که در ماه آخر بارداری با آن روبرو خواهید شد، ترشحات واژینال است. معمولا مادران در این ماه ترشحات زیادی مشاهده می نمایند که جای نگرانی ندارند. البته فراموش نکنید که در صورتی که آبریزش و خونریزی واژن مشاهده نمودید، باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

یبوست یا تکرر ادرار

فشار سر جنین به مثانه از دیگر مشکلاتی است که مادران در ماه آخر بارداری با آن روبرو می شوند. بنابراین احتمال بروز یبوست و یا تکرر ادرار در این ماه کاملا طبیعی است. برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است مادر آب کافی بنوشد و از مواد غذایی فیبردار استفاده نماید.

کم خوابی

از دیگر مشکلات مادر در ماه آخر بارداری کم خوابی و بی خوابی است. بزرگ شدن شکم در این ماه و همچنین افزایش وزن قابل توجه مادر موجب می شود تا مادر نتواند خواب کافی و با کیفیتی داشته باشد. به همین دلیل برای برطرف نمودن این مشکل بهتر است میان وعده های سبک خورده شود و فاصله میان شام و خواب حداقل ۲ ساعت در نظر گرفته شود. از طرفی برای داشتن خواب با کیفیت می توانند از دو بالش زیر سر خود استفاده نمایند.

احساس دردهای لگنی و شکمی

وزن سنگین جنین می تواند موجب کشیده شدن رحم و پوست شکم به سمت پایین شود. از طرفی قرارگیری سر کودک روی لگن و فشار آوردن به ناحیه لگنی ممکن است موجب بروز درد در ناحیه شکم و لگن مادر شود. بنابراین مشاهده دردهای خفیف شکم و لگن در این ماه طبیعی بوده و نیازی به نگرانی نیست.

کاهش تحرک جنین

از دیگر نشانه های طبیعی در ماه آخر بارداری کم شدن حرکات جنین نسبت به ماه های قبل در بارداری است. از آنجایی که در این ماه جنین به اندازه کافی رشد نموده است. نمی تواند به خوبی در رحم مادر حرکت نماید. بنابراین میزان حرکات او در ماه نهم بارداری به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. البته فراموش نکنید که عدم حرکت جنین در مدت طولانی مانند (۱۲ ساعت) می تواند هشدار دهنده باشد. به همین دلیل در این صورت باید با پزشک خود مشورت نمایید.

توصیه هایی برای ماه آخر بارداری

  • نسبت به علائم زایمان آگاهی داشته و در صورت مشاهده هر یک سریعا با پزشک خود مشورت کنید.
  • وسایل لازم برای روز زایمان را آماده کرده تا در صورت فرا رسیدن زمان زایمان وقت بخرید.
  • تنفس لازم برای زمان زایمان را یاد بگیرید.
  • از دیگران در ماه آخر بارداری کمک گرفته و پس از زایمان نیز تا بهبودی کامل درخواست کمک کنید.
  • همچنان به ورزش در بارداری به صورت سبک و مناسب دامه دهید.
  • در مورد نحوه فرزند پروری و مراقبت از نوزاد و رشد او اطلاعات کافی به دست آورید.
  • اگر هنوز احساس سرحالی می کنید، همچنان می توانید فعالیت جنسی سبک داشته باشید، مگر اینکه پزشکتان چیز دیگری به شما گفته باشد.

pregnancy diet 8 1

تغذیه ماه آخر بارداری

  • فیبر مانند سبزیجات و میوه
  • کلسیم مانند پنیر، ماست، عدس و یادام
  • آهن مانند کشمش، کلم بروکلی، مرغ، نخود فرنگی، توت و تخم مرغ
  • ویتامین C مانند گوجه فرنگی، گل کلم، توت فرنگی و پرتقال
  • ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، هویج و اسفناج
امتیاز شما
پیشنهاد ما برای شما:  لباس سایز بزرگ
0
دیدگاه‌های نوشته