آناندا کالا

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

وسایل ضروری ساک نوزاد و مادر در روز زایمان

ساک نوزاد و مادر

در ماه هشتم بارداری، باید وسایل ساک نوزاد و لوازم مورد نیاز زایمان در بیمارستان را آماده نمایید زیرا هر لحظه ممکن است بچه به دنیا بیاید. می‌توانید دو عدد ساک آماده کنید؛ یکی برای زمان زایمان و یکی برای پس از تولد فرزند.

لازم است برخی وسایل نیز در بیمارستان همراه همسر شما باشد. ضمنا باید مراقب باشید بیش از میزان لازم وسیله با خود نبرید چون ممکن است برای شما دست و پاگیر شود.

شاید آماده کردن وسایل ساک نوزاد و البته مادر نوزاد در ظاهر کاری ساده و بدون دردسر به نظر برسد اما در واقع پر است از ریزه کاری هایی که هر زن بارداری باید از آنها خبر داشته باشد. بستن ساک بیمارستان برای زایمان یکی از مواردی است که اکثر مادران خیلی قبل تر از زایمان آن را آماده می کنند.

ساک نوزاد و مادر باید سبک و دوخت آن ظریف و محکم باشد تا با قرار دادن وسایل ضروری کودک و مادر بیش از اندازه سنگین نشود.

وسایل ضروری تولد نوزاد در بیمارستان

وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان

۱. پوشک نوزاد:
همانطور که می‌دانید پوشک بچه باید دارای نام تجاری معتبر بوده و از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی خریداری گردد. لازم است بدانید که پوست کودک بلافاصله بعد از تولد بسیار حساس می‌باشد. پس، سعی کنید تا پوشک را با چند نام تجاری مختلف خریداری کنید تا اگر یک نوع آن با پوست فرزند شما سازگار نبود، از جنس مناسب دیگر استفاده نمایید.

۲. وازلین :
کرم وازلین در حفاظت از پوست نرم کودک جادو می‌کند. پس، بهتر است همه مادران در هر زمانی که پوشک فرزند خود را عوض می‌کنند، پماد را به باسن نوزاد و پاهای او بمالند. اگر جنس پوشکی با پوست بدن نوزاد شما سازگار بود، سعی کنید تا به طور منظم، از آن جنس استفاده نمایید. هرگز از پوشک‌هایی که معطر هستند (مخصوصا برای نوزادان دختر تا ۸ ماهگی) استفاده نکنید!

به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه می‌توانید ژله یا پماد اضافه بر روی پوست بدن فرزند خود را با دستمال مرطوب پاک نمایید.

۳. دستمال مرطوب بچه:
به عنوان یک زن حامله حتما دستمال مرطوب را در ساک بیمارستان خود قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که پرستاران برای پاک کردن پاهای نوزادتان از آن استفاده خواهند نمود. همچنین، مادر یا کسانی که برای کمک به شما در بیمارستان حضور دارند، باید یاد بگیرند که برای تمیز کردن مناطق حساس از پوست بدن نوزاد از دستمال مرطوب بچه استفاده کنند، زیرا در چند روز اول پس از زایمان، هنر استفاده از دستمال مرطوب جهت پاک کردن بدن نوزاد بیشتر از زمان‌های دیگر لازم است.

۴. لباس کودک:
لباس‌هایی از جنس پنبه و نخ کامل (نخی)، بهترین نوع لباس برای نوزادان کوچک هستند. البته فراموش نکنید که لباس‌های کودک را باید بر اساس شرایط آب و هوایی محل سکونت خود انتخاب کنید. اما هر زن حامله باید چندین مجموعه از لباس‌های مختلف نوزاد را در کیف خود نگهداری کند، چون ممکن است در هنگام اقامت در بیمارستان به لباس‌های متعددی برای تعویض نیاز داشته باشد.

۵. پتوی نوزاد:
یادتان باشد که حتما یک پتو در ساک بیمارستان خود قرار دهید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که پتوی انتخابی شما از جنس نرم بوده و گرما را کامل حفظ می‌کند، چون خواب کودک شما، با احساس گرما، راحت‌تر خواهد بود.

۶. ملافه یا پارچه چهارگوش کوچک:
اساسا همراه داشتن یک پارچه بزرگ، نازک و از جنس پنبه جهت پیچاندن کودک در بیمارستان از اهمیت خاصی برخوردار است. همه بچه‌های کوچک، عاشق احساسی هستند که در رحم مادر خود تجربه کرده‌اند. پس، شما هم به کمک یک پارچه چهارگوش نرم و پیچاندن دست و پای نوزاد خود در آن، شرایطی مثل رحم مادر را برای او فراهم کنید. ممکن است شما هم به عنوان یک مادر بی‌تجربه در چند بار اول، این کار را درست انجام ندهید، اما قطعا در روزهای آینده، با توجه به حالات نوزاد خود، این کار را یاد می‌گیرید!

پیشنهاد ما برای شما:  استایل اسپورت بارداری

۷. دستکش و کلاه نوزاد:
اگر هوای محل سکونت زن باردار سرد بوده، بیمارستان محل زایمان دارای تهویه مطبوع بوده و هوای اتاقی که زن زائو در آن بستری است، خنک باشد، حتما باید از کلاه و دستکش برای پوشاندن فرزند خود استفاده کنند، زیرا همه نوزادان به این نوع پوشش نیاز دارند.

۸. وسایل شستشو و لوسیون مخصوص نوزاد:
شما به عنوان یک مادر باردار می‌توانید محصولاتی را برای شستشو دادن فرزند خود، بلافاصله بعد از تولد به همراه داشته باشید. در واقع، اگر می‌خواهید نوزاد شما برای اولین بار حمام خود را در محیط بیمارستان انجام دهد، برای این کار بهتر است شامپو و لوسیون را در اندازه کوچک و سفری انتخاب کنید تا حمل آن آسان باشد.

۹. حوله کوچک مخصوص نوزادان:
حوله‌ای که برای نوزادان انتخاب می‌شود، باید کوچک و نرم بوده و از جنس پنبه باشد تا بتواند آب را به خوبی جذب نماید. به همین دلیل، هیچ وقت حوله‌ای را که برای اولین بار دیده و تصاویر زیبای روی آن را پسندیده‌اید، برای فرزند کوچک خود خریداری نکنید.

۱۰. ناخن گیر مخصوص کودکان:
جالب است بدانید که برخی از کودکان با ناخن‌های بلند انگشتان به دنیا می‌آیند. اگر ناخن نوزاد واقعا بلند باشد، در ابتدا کمی ناخوشایند به نظر می‌رسد. در چنین مواردی از پرستار یا افراد باتجربه بخواهید تا کار کوتاه کردن ناخن‌ها را برای فرزند شما، با ناخن‌گیر مخصوص او انجام دهند.

foz55t4nbatw

لوازم مورد نیاز مادر در بیمارستان

در دوره ای که برای زایمان در بیمارستان هستید و روزهایی که پس از تولد نوزاد در آن جا سپری می کنید، مطمئنا علاوه بر وسایل ساک نوزاد ، نیاز به یک سری وسایل دارید تا اوقات راحت تری را سپری کنید. در ادامه به تعدادی از این وسایل اشاره می کنیم.

۱. لباس خواب آستین بلند جلو دکمه‌دار + روسری

همراه داشتن لباس راحتی برای شما مفید خواهد بود، بخصوص زمانی که می خواهید در راهروهای بیمارستان راه بروید. شما همچنین لباسی برای اتاق بخش پس از زایمان دارید.

بیمارستان ها می توانند بسیار گرم باشند، بنابراین ممکن است لباس با وزن سبک تر بهتر باشد. رنگ تیره یا الگوی شلوغ به پنهان کردن هر گونه لکه ای کمک می کند.

یکی از لباس های خواب قدیمی تان یا یک تی شرت که هنگام زایمان به تن داشته باشید. لباس های بیمارستان ممکن است کمی کثیف باشد بنابراین بهتر است که از بیمارستان خرید نکنید.

۲. دمپایی غیر لغزنده بدون پشتی، که به آسانی به پا شود و از پا درآید

داشتن یک جفت دمپایی راحتی در وسایل ضروری است. درست است که در بیمارستان دمپایی در اختیارتان قرار می گیرد اما شما باز هم آن را درون ساکتان قرار دهید، تا در صورتی که با دمپایی بیمارستان احساس راحتی نمی کردید، از دمپایی های خود استفاده کنید.

۳. شورت یکبار مصرف (چند عدد)

۴. سوتین سایز بزرگ (مخصوص شیردهی)

چه تصمیم داشته باشید به بچه از سینه خود شیر بدهید چه شیرخشک، سینه‌های شما به دلیل ورود شیر به آنها متورم و حساس می‌شوند و باید از سوتین‌های مناسب استفاده کنید. تورم سینه ها می تواند در طول چند روز اول پس از زایمان اتفاق بیفتد. یک سینه بند خوب می تواند برای شما راحتی فراهم کند و از پد های پستان می توان برای کمک به جذب نشت ها استفاده کرد.

۵. حوله دستی

۶. دفترچه یادداشت + خودکار (برای ثبت ساعت‌ها، برنامه تولد و یادداشت های مادرانه)

۷. روکش توالت‌فرنگی

۸. مسواک و خمیر دندان

پیشنهاد ما برای شما:  نکات قابل توجه هنگام خرید شلوار جین

۹. نوار بهداشتی سایز بزرگ

اگر اجازه استفاده از نوار ندارید، به جای آن پوشک بچه استفاده کنید و چند بسته پد بهداشتی مخصوص بانوان با جذب بالا در ساک نوزاد بگذارید.

بیشتر مادران به این نکته اشاره کرده بودند، درست است که پدهای نوار بهداشتی در لیست وسایل داخل ساک هست، اما  هرچه بیشتر این پدها را همراه داشته باشید بهتر است.

هنگامی که از ماما Clemmie Hooper سوال کردیم، او توصیه کرد که ما برای بی اختیاری، شلواری که به پد بهداشتی مجهز باشد را تهیه کنیم. این شلوارها بسیار راحت هستند و می توانید سپس آن ها را به دور بیاندازید.

۱۰. اسپری ضد عفونی کننده (برای دستشویی)

۱۱. ضد عفونی کننده دست

۱۲. قطره شیرافزا

۱۳. کرم دست

۱۴. آبنبات ترش و شیرین و نعنایی

۱۵. کیف لوازم آرایش + آینه + برس و سشوار

۱۶. کیسه فریزر (کوچک و بزرگ)

۱۷. یک دست لباس بیرون (برای برگشت به خانه)

همان لباس‌هایی که در ۶ ماهگی به تن می‌کردید و کفش‌هایی تخت

۱۸. جوراب ضخیم

احساس سرما بعد از زایمان امری طبیعی است. این سرما به خصوص در ناحیه کف پا حس می شود. داشتن یک جفت جوراب گرم به شما کمک زیادی می کند.

یادتان باشد، پاهای شما در دوره زایمان سرد می شود.

۱۹. توپ تولد

این می تواند به زایمان موثر شما کمک کند. بررسی کنید که آیا بیمارستان سایز مناسب شما را دارد یا نه. اگر نه، توپ خود را بیاورید. به یاد داشته باشید که یک پمپ برای باد کردن همراه داشته باشید که در صورت نیاز همراه شما توپ را باد کند.

۲۰. چرب کننده یا مرطوب کننده لب

گاز و هوای خشک بیمارستان می تواند سبب خشک شدن زیاد لب های شما شود، اما اگر در این هنگام رول مرطوب کننده لبی که لب هایتان را مرطوب کند به همراه داشته باشید احساس بهتری خواهید داشت. لب های شما می توانند به سرعت در اتاق گرم زایمان خشک شوند.

۲۱. چیزهایی که برای کمک به آرامش و یا گذراندن وقت خود از آن ها استفاده می کنید، از قبیل کتابها، مجلات یا رایانه.

۲۲. گل سر یا کلیپس یا کش مو

اگر موهای بلند داشته باشید، ممکن است بخواهید آن را ببندید.

۲۳. بالش

بالش بیمارستان ممکن است به اندازه کافی برای شما راحت نباشد. بالش شکل V می تواند در هنگام شیردهی نوزاد به شما کمک کند.

۲۴. گوش گیر

اگر برای زایمان و تولد نوزادتان شبانه به بیمارستان رفته اید، تبریک می گوییم، به زودی لذتی وافر را پس از تولد نوزادتان تجربه خواهید کرد. اما ممکن است علیرغم خستگی زیادی که پس از زایمان تجربه می کنید؛ نتوانید به دلیل سرو صدای زیاد بخش بخوابید. در این هنگام گوش گیر به کمک شما خواهد آمد.

۲۵. بادبزن یا اسپری صورت

هوای بخش ممکن است بسیار گرم باشد و شما احساس کنید نیاز به یک باد بزن دارید. به همراه داشتن باد بزن یا اسپری صورت احساس شادابی را برای شما به ارمغان می آورد.

۲۶. آدامس نعنایی

بسیاری از مادران معتقد بودند که گاز استفاده شده برای بیهوشی زایمان، طعم بدی به دهانشان داده است و موجب تلخ شدن دهانشان شده است، خوردن یک تکه از آدامس نعنایی موجب خنک و خوش طعم شدن دهان خواهد شد و کمی حال شما را بهتر خواهد کرد.

۲۷. شامپو و نرم کننده

اگر قبل از رفتن از بیمارستان به خانه فرصتی برای مرتب کردن خود دارید، شامپو و نرم کننده مخصوص خودتان را به همراه داشته باشید.

۲۸. عینک آفتابی

۲۹. شیردوش (اگر تمایل دارید از آن استفاده کنید)

۳۰. عکسهای دیگر فرزندان شما
هنگامی که آنها به دیدنتان می آیند، متوجه می شوند که آنها را فراموش نکرده اید.

پیشنهاد ما برای شما:  نکات خرید لباس برای نوزاد

۳۱. هدیه برای فرزندان بزرگتر
بعضی از والدین از طرف نوزاد جدید به “برادران و خواهران بزرگ” هدیه می دهند.

۳۲. کتاب مراقبت‌های پس از زایمان

واضح است که پرستاران و پزشکان می‌توانند به سوالات شما پاسخ دهند اما بد نیست کتابی در مورد مراقبت‌های بعد از زایمان خریداری نمایید تا بعد از مرخص شدن از بیمارستان نیز بتوانید به راحتی پاسخ سوالات خود را پیدا نمایید.

۳۳. قرآن کوچک

5ba170e662363 86336923

لیست مدارک لازم مورد نیاز برای تولد نوزاد در بیمارستان

علاوه بر وسایل نوزاد برای بیمارستان که  ذکر شد شما نیاز به همراه داشتن یک سری مدارک جهت پذیرش در بیمارستان هستید که این مدارک شامل موارد زیر است:

  1. شناسنامه و کارت ملی
  2.  برگه پذیرش بیمارستان
  3.  دفترچه بیمه
  4.  کارت بارداری
  5.  اولین و آخرین سونوگرافی
  6.  آزمایش های انجام شده

نکته قابل توجه در مورد وسایل ساک بیمارستان نوزاد

شاید برخی از وسایل ذکر شده در لیست وسایل مورد نیاز نوزاد در بیمارستان با توجه به نوع بیمارستانی که قرار است در آن زایمان خود را انجام دهید متفاوت باشد . به عنوان مثال برخی از بیمارستان های خصوصی خریدن ساک ویژه زایمان را برای زنان باردار اجباری اعلام می کنند . و عملا وسایل مورد نیاز ساک بیمارستان نوزاد را نیاز نیست از قبل تهیه کنید.

در این ساک معمولا برخی از لوازم مورد نیاز مادر از قبیل لباس راحتی ، مسواک ، خمیر دندان ، دمپایی ، شورت یکبار مصرف ، لیوان ، قاشق و چنگال ، شامپو و صابون وجود دارد.

همچنین بعضی از بیمارستان های خصوصی نیز اقلامی مانند لباس نوزاد ، کلاه ، دستکش و پوشک را در اختیار نوزادان قرار می دهند . بردن برخی از وسایل در بیمارستان ها ممنوع است و ممکن است برای شما ایجاد مشکل کند .

بهتر است قبل از بستری شدن در بیمارستان اطلاعاتی در مورد اقلام ساک نوزاد برای بیمارستان کسب کنید .

چک لیست وسایل مورد نیاز برای زایمان طبیعی و سزارین تقریبا مشابه یکدیگر است اما برخی از مادرانی که زایمان سزارین انجام می دهند ممکن است در ساعات اولیه پس از زایمان یا حتی در روز های اول به مقدار کافی شیر نداشته باشند . بنابراین اگر قرار است که زایمان خود را به روش سزارین انجام دهید بهتر است در ساک لوازم خود حتما شیر خشک را قرار دهید .

و در نهایت پدر خانواده را فراموش نکنید:)))

بدون شک همسرتان یکی از مهمترین همراهان شما در زمان تولد فرزند و روزهای حضورتان در بیمارستان است. پس لازم است بعضی از وسایل مورد نیاز بابایی را هم را ساک مخصوص بیمارستان قرار دهید.
یک میان وعده سبک و کمی تنقلات برای همسرتان آماده کنید.
او در روز تولد فرزندش یکی از پرمشغله‌ترین افراد دنیاست و احتمالا در طول یک روز چندین مرتبه شارژ تلفن همراهش تمام می‌شود. پس در روزی که عازم بیمارستان هستید، شارژر گوشی او را داخل ساک بگذارید.
یک دست لباس در کنار لباس‌های خودتان برای همسرتان هم در نظر بگیرید.
و در پایان پیشنهاد مهم ما به شما این است که اگر دوربین تلفن همراهتان چندان با کیفیت نیست و در خانه دوربین عکاسی حرفه‌ای دارید حتما دوربین و شارژر آن را داخل ساک قرار دهید چرا که قرار است تصاویری از خاطره‌انگیزترین لحظات زندگی‌تان ثبت کنید.

سخن پایانی

در نهایت تمام چیزهایی که تصمیم می‌گیرید برای ساک نوزاد و مادر بردارید، بستگی به نیازهای فردی و شخصی شما و حتی نوع زایمان‌تان دارد. لیستی از وسایلی که فکر می‌‌کنید برای سلامتی و راحتی شما ضروری است، تهیه کنید و با آرامش خاطر آن‌ها را جمع آوری کنید.

اگر چیزی را فراموش کردید، نگران نشوید. می‌توانید از همراه خود و یا همسرتان بخواهید که آن را برای شما بفرستند.

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)
0
دیدگاه‌های نوشته