آناندا کالا

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورم در دوران بارداری

bloat face

ورم در بارداری چیست؟

بسیاری از مادران، ورم در بارداری را تجربه می‌کنند. این عارضه، تا حد زیادی طبیعی است اما در برخی موارد نیز می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به بیماری‌های خطرناک و بسیار مهمی باشد. در ادامه این مقاله از آنانداکالا، با دلایل ورم در بارداری، علائم نگران‌کننده، روش‌های درمان و پیشگیری از ابتلای به آن بیشتر آشنا می‌شویم.

علل ایجاد ورم در بارداری چیست؟

در دوران بارداری، سطح مایعات بدن و همچینین سطح پلاسما و در نتیجه حجم خون، تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. مقداری از مایعات بدن، درون سلول‌ها باقی‌مانده تا عملکرد سلول‌ها حفظ شود. بقیه در خارج از سلول‌ها جمع می‌شوند تا اکسیژن رسانی را افزایش داده، پاکسازی و دفع مواد زاید را تقویت کرده و میزان الکترولیت‌ها در بدن را تنظیم کنند.

افزایش حجم پلاسما، در پاسخ به افزایش نیاز رحم و سایر ارگان‌های سیستم تولید مثلی زنانه در دوران بارداری ایجاد می‌شود. به همین دلیل، احتمال ایجاد ورم و برخی دیگر از عوارض مرتبط در سه ماهه سوم بارداری بیشتر است.

افزایش گسترده مایعات بدن در دوران بارداری با افزایش سطح سدیم همراه است. سدیم، عنصری تاثیرگذار در نحوه جذب و پردازش آب توسط بدن است. از طرفی تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری باعث کاهش مقاومت دیواره عروق و افزایش نفوذپذیری آن‌ها می‌شود.

به دلایل گفته شده در بالا در دوران بارداری، خون تمایل به جمع شدن در پاها دارد. تورم ایجاد شده، در اثر نشت مقدار اندکی خون از عروق پا رخ می‌دهد. هم‌چنین ممکن است ورم بینی در بارداری برای مادران رخ بدهد.

پیشنهاد ما برای شما:  در دوران بارداری ممنوع!

راهکارهای کاهش و از بین بردن ورم طبیعی در بارداری

اگرچه ورم و پف کردن بخش های مختلف بدن در بارداری، تجربه ناخوشایندی است اما باید پذیرفت که این مساله اجتناب ناپذیر بوده و بنابراین به فکر راه حل برای کاهش شدت آن بود. برخی از راهکارهایی که می توانید از آن ها برای کاهش ورم طبیعی بدن در بارداری کمک بگیرید، عبارت هستند از:

– تلاش کنید تا در طی روز در فواصل منظم، پاهای خود را در سطحی بالاتر از قلب قرار دهید، این کار به بازگشت مایعات از پاها کمک کرده و تورم این ناحیه را کاهش می دهد.

– از ایستادن طولانی مدت خودداری کرده و اگر ناچار هستید تا در این وضعیت قرار گرفته و یا بنشینید، هر از گاهی، پاها در ناحیه مچ چرخانده و تکان دهید.

– شاید به دلیل تورم، فکر کنید که بهتر است مایعات نخورید! اما این کار اشتباه است و شما باید مصرف مایعات به ویژه آب را افزایش دهید تا به خروج سدیم اضافی در بدن شما کمک کند.

– برای کمک به دفع سدیم اضافی، غذاهای غنی از پتاسیم، مانند موز و آووکادو را بیشتر بخورید.

– مصرف نمک و خوراکی هایی مانند فست فودها، چیپس، پفک و … که نمک زیادی دارند را به حداقل برسانید، این راهکار بسیار موثری در راستای کاهش ادم فیزیولوژیک و ورم صورت در بارداری است.

– سعی کنید تا حد امکان به پهلوی چپ بخوابید و هر دو پا را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا به بازگشت خون به سمت قلب کمک کند.

پیشنهاد ما برای شما:  انواع شلوارهای بارداری

– در صورت موافقت پزشک، ورزش های سبکی مانند پیاده روی، شنا و یا راه رفتن در استخر را امتحان کنید. اگرچه این راهکارها بیشتر به کاهش ورم پاها کمک می کند، اما با کمک به مدیریت فشار خون در بارداری احتمال وقوع ورم بخش های مختلف بدن از جمله ورم صورت در بارداری را نیز کاهش می دهد.

– در شرایطی مانند فصل تابستان که هوا بسیار گرم است، تا حد امکان بیرون از خانه نمانید، زیرا احتمال تشدید ورم وجود دارد.

البته به یاد داشته باشید که این راهکارها در شرایطی می توانند موثر باشند که پای مشکلات زمینه ای در میان نباشد و ورم بخش های مختلف بدن شما، همان ورم طبیعی دوران بارداری باشد که به تدریج ایجاد شده و شدت پیدا کرده است. اما اگر به صورت کاملا ناگهانی ورم صورت در بارداری و سایر بخش های مختلف بدن ایجاد شده و شدت بگیرد، باید آن را علامت هشدار در نظر گرفت، زیرا می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد.

امتیاز شما
1
دیدگاه‌های نوشته