آناندا کالا

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مراقبت های دوران بارداری

مراقبت های دوران بارداری

از آن جایی که همه ما می دانیم دوران بارداری یکی از حساس ترین برهه های زندگی هر زنی را شامل می شود. بنابراین مراقبت های دوران بارداری هم بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. رشد مناسب جنین و حفظ سلامت مادر و جنین وابسته به مراقبت های دوران بارداری می باشد. بخشی از این مراقبت ها شامل تغذیه مناسب و عادات غذایی سالم قبل از بارداری و در طول بارداری می باشد. ولی بخش دیگری از این مراقبت ها وابسته به معاینات منظم توسط پزشک می باشند. ما در این مقاله از آناندا کالا به مراقبت هایی که در دوران بارداری باید انجام شود می پردازیم.

معاینات دوران بارداری

در طول بارداری و در سه ماهه اول و دوم و سوم، در فواصل زمانی معین باید به پزشک مراجعه کرد. در طول بارداری برخی آزمایشات انجام می گیرد. روند رشد جنین در فواصل زمانی مشخص بررسی می شود تا هرگونه مشکلی سریعاً تشخیص داده شود. آزمایشات دوران بارداری به شرح زیر است:

  • آزمایشات سونوگرافی برای بررسی میزان رشد جنین
  • تست قند خون برای بررسی دیابت بارداری
  • آزمایش خون
  • تست قلب جنین
  • آمنیوسنتز برای بررسی نقایص مادرزادی و مشکلات ژنتیکی
  • آزمایش برای بیماری های مقاربتی
  • بررسی فاکتور و گروه خونی در بارداری
  • در صورت صلاحدید پزشک امکان دارد نیاز به آزمایشات غربالگری باشد تا هرگونه بیماری ژنتیکی تشخیص داده شود.
معاینه پزشکی

معاینه پزشکی در بارداری

ورزش در دوران بارداری

بارداری می تواند برای برخی از زنان استرس زا باشد. از حالت تهوع صبحگاهی تا گرفتگی عضلات، بی خوابی تا نوسانات خلقی همگی ممکن است وجود داشته باشند. ورزش به عنوان یک ناجی در این دوران عمل می کند و می تواند بسیاری از مشکلات را کم و کنترل کند. برای خانم های باردار بسیار خوب است که فعال باشند اما باید از پزشک متخصص خود مشورت بگیرند و سپس اقدام به فعالیت و تمرینات ورزشی متناسب با شرایط فعلی شان انجام دهند. در این دوران می توانید روزی ۳۰ دقیقه در بیشتر روز های هفته پیاده روی یا شنا (راه رفتن در آب) کنید. به علت احتمال ضربه از شیرجه زدن خودداری شود.

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری

تغذیه در دوران بارداری

بهترین رژیم غذایی برای تغذیه زنان باردار، رژیمی است که تمام مواد غذایی را به میزان لازم دارد و سالم، متنوع و مقوی است. در این دوران باید مراقب برخی از غذا باشید، مانند:

  • گوشت، ماهی و تخم مرغ: در صورتی که این مواد غذایی کامل پخته نشوند سلامت شما را تهدید می کنند. ماهی هایی که حاوی مقداری زیادی جیوه هستند مانند اره ماهی، شاه ماهی، کوسه و تاج ماهی نخورید. دقت کنید که نباید بیش از دو وعده در هفته ماهی مصرف کنید.
  • میوه و سبزیجات: انواع میوه ها و سبزیجات را پیش از خوردن به طور کامل بشویید و تخته ای که برای برش استفاده می کنید را همیشه تمیز نگه دارید. مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد میوه توصیه می شود.
  • لبنیات: برای اینکه کلسیم موردنیاز بدن خود و جنین را تامین کنید، حداقل ۴ واحد لبنیات در روز مصرف کنید. فراموش نکنید که حتماً از لبنیات پاستوریزه استفاده کنید. لبنیات محلی که پاستوریزه نشده، ممکن است باکتری هایی داشته باشند که عفونت ایجاد کند.
  • جایگزین شکر: به جای شکر از برخی شیرین کننده های مصنوعی مانند اسپارتایم و ساکرالوز به میزان متعادل می توانید استفاده کنید.
  • کافئین: بهتر است از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید و روزی بیش از دو فنجان قهوه یا سایر مواد کافئین دار دیگر مصرف نکنید.
پیشنهاد ما برای شما:  دوران شیردهی از چه لباس هایی استفاده کنیم؟

رابطه جنسی در دوران بارداری

این یک سوال رایج است که بیشتر زوجین با آن درگیر هستند. برخی می ترسند که رابطه جنسی در دوران بارداری به کودک آسیب برساند و باعث سقط جنین یا سایر عوارض جدی شود. با این حال رابطه جنسی هیچ تاثیری بر کودک و بارداری نخواهد داشت. اما به خانم هایی که در دوران بارداری دارای علائمی مانند لکه بینی و حساسیت بدنی هستند توصیه می شود در این مرحله از رابطه جنسی خودداری کنند.

واکسیناسیون در دوران بارداری

واکسن های که فرد در دروان بارداری دریافت می کند، نقش بسزایی در سلامت فرد و نوزاد خواهد داشت. بهترین زمان انجام واکسیناسیون قبل از دوران بارداری است زیرا برخی از واکسن ها را در دوران بارداری نمی توان استفاده کرد. جالب است بدانید که واکسن هایی در دوران بارداری نباید تزریق شوند که این نوع واکسن ها عبارت است از: واکسن هپاتیت آ، سرخک، سرخچه، آبله مرغان و واکسن فلج اطفال می باشد. اما واکسن هایی که در دوران بارداری می توان استفاده کرد و هیچ گونه خطری برای فرد و نوزاد آن نخواهد داشت، عبارت است از: دیفتری، هپاتیت بی و واکسن آنفولانزا می باشد. تمامی زنان باردار باید توجه کنند، در صورتی که واکسیناسیون شما کامل نشده است حتما در دوره بارداری مخصوصا در سه ماهه دوم و سوم واکسیناسیون خود را کامل نمایید.

واکسن بارداری

واکسن بارداری

خطرات و عوارض پوشیدن لباس تنگ در بارداری

پوشیدن لباس تنگ در دوران بارداری می تواند عواقب زیادی را به همراه داشته باشد که شامل:

  • مانع گردش مناسب خون و مایعات می شود، حجم خون در بدن یک زن باردار می تواند تا ۵۰ برابر افزایش یابد که این می تواند باعث تورم و ناراحتی او شود. پوشیدن لباس های تنگ به خصوص برای مدت زمان طولانی می تواند تورم را حتی بدتر نیز کند.
  • این لباس ها حتی ممکن است که باعث مشکل در گوارش، انقباض عضلات شکم و دیگر قسمت های دستگاه گوارش شوند و مشکلاتی چون سوزش سردل و تهوع صبحگاهی را بدتر از شرایط موجود کند.
  • لباس تنگ می تواند منجر به عفونت های باکتریایی یا قارچی در ناحیه تناسلی زن باردار شود که ممکن است به صورت تحریکاتی چون واژینوسیس باکتریایی یا عفونت های مخمری ظاهر شود زیرا لباس های تنگ امکان رشد بیشتر باکتری های مضر را فراهم می کند که احتمالا برای جنین خطرناک خواهد بود. این اتفاق به ویژه در صورت عدم درمان بیشتر صدق می کند. عفونت های درمان نشده منجر به عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، سزارین و یا حتی مرگ نوزاد نیز خواهند شد.
پیشنهاد ما برای شما:  استایل و لباس مناسب بارداری

دوران بارداری یکی از مهم ترین دوران زندگی هر خانمی می باشد. دریافت مراقبت های زودرس و منظم قبل از تولد، احتمال داشتن یک بارداری سالم را افزایش می دهد. این مراقبت ها می توانند حتی قبل از بارداری با مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان قابل اعتماد قبل از بارداری شروع شوند. همچنین شما میتوانید برای تهیه انواع لباس بارداری، شیردهی و سایز بزرگ با کیفیت بالا، از اجناس آنانداکالا دیدن فرمایید و جهت مشاوره و خرید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

امتیاز شما
0
دیدگاه‌های نوشته